فروشگاه کتاب زبان انتشارات دهکده زبان

تاریخچه زبان انگلیسی از آغاز تا امروز

تاریخچه زبان انگلیسی از آغاز تا امروز

تاریخچه زبان انگلیسی از آغاز تا امروز، مانند همه زبان های دیگر، ارتباط تنگاتنگی با رویدادهای فرهنگی و سیاسی انگلستان دارد. مطالعه تاریخ زبان انگلیسی بدون مطالعه تاریخ بریتانیا غیر ممکن است. در این مقاله با مهمترین نقاط عطف در تاریخ زبان انگلیسی آشنا خواهید شد. زبان انگلیسی چیست؟ با ما همراه باشید.

 

سلت ها

سلت‌ها صدها سال پیش تا حدود 55 قبل از میلاد در جایی که اکنون بریتانیای کبیر نامیده می‌شود زندگی می‌کردند. این افراد اجداد ایرلندی‌ها، اسکاتلندی‌ها و ولزی‌های امروزی هستند. حدود سال 55 قبل از میلاد بود که نیروهای رومی به رهبری ژولیوس سزار به این سرزمین حمله کردند و آن را فتح کردند.

رومی‌ها که در بریتانیا حضور داشتند و تا حدود سال 400 پس از میلاد بر این سرزمین حکومت می‌کردند، نتوانستند زبان لاتین را در بریتانیا ترویج دهند. اگرچه بسیاری از کلمات با ریشه لاتین از این دوره در انگلیسی امروزی باقی مانده است.

به عنوان مثال، نام بسیاری از شهرهای بریتانیا و حتی آمریکا حاوی کلمات caster یا Chester است، مانند منچستر، دورچستر و لنکستر. این اصطلاح از ریشه لاتین castra گرفته شده است که به معنای محل سکونت است.
امپراتوری روم در حدود سال 400 پس از میلاد ضعیف شد. و به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم می‌شود. بخش غربی به سرعت رو به زوال رفت و پس از خروج آنها، قبایل ژرمنی به نام انگلس، ساکسون و جوت به سرزمین‌های بریتانیا مهاجرت کردند و با نژاد سلتیک باستان ادغام شدند یا آنها را به سرزمین‌های شمالی‌تر منتقل کردند.

آنگل‌ها که بزرگترین طایفه را تشکیل می‌دادند جزیره را انگلستان می‌نامیدند که به معنی سرزمین آنگل‌ها است و زبانی که آنها صحبت می‌کردند به تدریج انگلیسی یا در زبان ما انگلیسی نامیده شد.

از آن زمان به بعد زبان انگلیسی مدام در حال تغییر بوده است. در ابتدا شباهت‌هایی با زبان سلتیک باستان یافت و بعدها، هرگاه مهاجمان به انگلستان حمله کردند، زبان او نیز از این حملات مصون نبود. ابتدا قبایل اسکاندیناوی به این کشور حمله کردند و سپس بومیان شمال فرانسه و هر کدام برای چندین دهه بر انگلستان حکومت کردند.

مقاله پیشنهادی به شما  تقویت Listening در ۵مرحله

در نتیجه، انگلیسی ابتدا با زبان‌های اسکاندیناوی و سپس با فرانسه مخلوط شد. اما علیرغم این تحولات، استقلال زبان انگلیسی همیشه حفظ شده است و با جذب و تکمیل واژگان سایر زبان ها، امروزه به جزئی ترین زبان دنیا تبدیل شده است که تعداد کلمات آن از 500000 کلمه فراتر رفته است. تاریخچه زبان انگلیسی از آغاز تا امروز را می‌توان به طور تقریبی به سه دوره تقسیم کرد: انگلیسی قدیمی، انگلیسی میانه و انگلیسی مدرن.

تاریخچه زبان انگلیسی از آغاز تا امروز

تاریخچه زبان انگلیسی از آغاز تا امروز

انگلیسی قدیم (450-1100 میلادی)

این زبان که نام دیگر آن آنگلوساکسون است، در میان مهاجران آلمانی که در بالا ذکر شد، رواج داشت. این زبان از خانواده زبان های هند و اروپایی و متعلق به خانواده زبان های آلمانی، هلندی و اسکاندیناویایی است. مهم ترین نسخه خطی باقی مانده از آن زمان و به زبان انگلیسی باستان حماسه بیوولف است.

این حماسه به توصیف سوء استفاده های پادشاهی دانمارک و نبردهای آن با اژدها و دیوان می پردازد. با این حال، متن Beowulf برای خوانندگان مدرن قابل خواندن نیست و از بسیاری جهات با انگلیسی مدرن متفاوت است. انگلیسی قدیم در طول تاریخ دستخوش دو تغییر عمده شده است:

اول، با گسترش مسیحیت در انگلستان از 500 م. کلمات لاتین دوباره وارد انگلیسی باستان شد، این بار از کتاب مقدس. در میان کلمات رایج مانند بشقاب، شمع، استاد و راهب که مربوط به کلیسا هستند، ریشه لاتین وجود دارد.

مرحله دوم شاهد هجوم و تسلط مردمان اسکاندیناوی بود و بین سال های 800 تا 900 میلادی کلماتی مانند پوست، دامن و آسمان از شمال اروپا وارد جزیره انگلستان شد. جالب است بدانید که ضمایر they and she نیز ریشه اسکاندیناویایی دارند و به این ضمایر در انگلیسی قدیم hie و heo می گفتند.

 

انگلیسی میانه (1500-1100 پس از میلاد)

ژنرال های آنگلوساکسون در سال 1066 به پایان سفر خود رسیدند. آخرین پادشاه آنها در نبرد هستینگز توسط ویلیام فاتح، رهبر قبایل نورمن شمال فرانسه شکست خورد. ویلیام و جانشینانش به مدت 300 سال بر انگلستان حکومت کردند و در این مدت زبان رسمی را به فرانسوی تغییر دادند. این زبان که آنگلو نورمن نامیده می شد، نتوانست در میان ساکنان انگلستان توزیع پیدا کند.

مقاله پیشنهادی به شما  10 راه برای تمرین مکالمه انگلیسی

با این حال، بسیاری از کلمات فرانسوی راه خود را به زبان انگلیسی باز کرده اند. تأثیر این سخنان به ویژه در حوزه های حقوقی و اداری محسوس بود. واژه هایی مانند زندان، قلعه، شاهزاده، دادگاه، ارتش، سرباز ریشه فرانسوی دارند و در هنر و علوم، واژه هایی مانند عاشقانه، تراژدی، جراحی و آناتومی در طول این تاریخ به واژگان انگلیسی اضافه شده است. ویلیام فاتح اولین پادشاه آنگلوساکسون انگلستان بود.

در تاریخچه زبان انگلیسی از آغاز تا امروز باید بدانیم دوره پادشاهان نرماندی تا سال 1204 میلادی به طول انجامید، اما با استقلال انگلستان از نرماندی، زبان فرانسه به تدریج از آن کشور محو شد و تا سال 1300 دیگر زبان فرانسوی وجود نداشت. انگلیسی میانه به تدریج به انگلیسی مدرن نزدیک می شود. انگلیسی میانه حروف صدادار متفاوتی داشت،

در آمریکا رایج شد و با فرهنگ سرخپوستان و سایر قبایل مهاجر مانند بردگان آفریقایی آمیخته شد. به عنوان مثال، کلمات بومی آمریکای Moose، Skunk و Woodchuck برای اشاره به حیوانات ناشناخته آمریکای شمالی استفاده می شد.

انگلیسی آمریکایی در طول تاریخ به یک گویش متمایز با تغییرات زیادی تبدیل شده است. همه ملیت ها و اقوام ساکن در کشورهای انگلیسی زبان برخی از کلمات خود را وارد زبان انگلیسی کردند. انگلیسی شامل رودئو از اسپانیا، مهد کودک از آلمان، پیتزا از ایتالیا و جاز از قبیله ناشناخته در آفریقا بود.

انگلیسی زبانی است که کلمات خارجی را رد نمی‌کند، اما همیشه آنها را در واژگان خود می‌پذیرد. این زبان حذف سریع واژه‌های قدیمی و ایجاد واژه‌های جدید را نشانه پویایی خود می‌داند. انگلیسی زبانان به طور مداوم در حال ایجاد کلمات جدید برای توسعه مفاهیم فنی، هنری و ورزشی هستند.

البته همانطور که انگلیسی کلمات بیشتری را جذب کرد، کلمات بیشتری را نیز از زبان‌های دیگر به عاریت گرفت. این موضوع چندان مورد پسند مقامات و نویسندگان زبان های دیگر نیست، به عنوان مثال فرانسوی‌ها سعی دارند قوانینی بنویسند که استفاده از کلمات انگلیسی را در داخل کشورشان ممنوع کند. از آغاز قرن بیستم، انگلیسی جایگزین یونانی، رومی و فرانسوی به عنوان مهم‌ترین زبان بین المللی جهان شده است.

5/5 - (1 امتیاز)