فروشگاه کتاب زبان انتشارات دهکده زبان

تاثیر پادکست در یادگیری زبان انگلیسی

تاثیر پادکست در یادگیری زبان انگلیسی

چندین نوع تحقیق در مورد ایجاد هماهنگی و تسهیل مهارت‌های یادگیری و آموزش زبان انجام شده است برطبق این تحقیق، پادکست یکی از جدیدترین  و مفیدترین راه‌های یادگیری زبان انگلیسی است و روشی همیشه در دسترس، مفید، کاربردی و جالبی که در داخل و خارج از کلاس توسط زبان آموزان و معلمان قابل استفاده است. در کنار پادکست می‌توانید از مجموعه 4000Essential English Words 2nd برای بالا بردن دایره لغات خود استفاده نمایید.
پادکست یک روش پیشبرد برای رهاسازی عناصر یادگیری و محتوای آموزشی و کمک و تشویق فراگیران به یادگیری است. برای یادگیری بهتر زبان‌های خارجی تحقیقات مختلف در مورد پادکست این را توصیه می‌کند پادکست به طور فزاینده ای مهارت‌های مختلف زبان آموزان را به ویژه گوش دادن و صحبت کردن را افزایش می‌دهد
مقالات زیادی برای نشان دادن تأثیرات پادکست بر یادگیری زبان انگلیسی نوشته شده است. و بهبود و پیشرفت مهارت‌های شنیداری و گفتاری فراگیران صحت این مقاله‌ها و توصیه‌های آن را تایید می‌کند که بین پادکست و شنیدن آن توسط فرد همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد. با بهبود صحبت کردن پس از گوش دادن به پادکست‌های آموزشی نشان داد که پادکست بر هر دو مهارت شنیداری گفتاری اثر مثبت دارد  علاوه بر این، باید اشاره کرد که پادکست‌ها به شدت در حال  توسعه هستند.

پادکست یک فایل صوتی است که می توانید آن را در رایانه، تلفن یا پخش کننده mp3 خود دانلود کنید و هر زمان که بخواهید به آن گوش دهید. علاوه بر این، پادکست ها ابزاری عالی برای یادگیری زبان انگلیسی هستند. نکته جالب در مورد پادکست های انگلیسی این است که می توانید در هر جایی به آنها گوش دهید، اما گوش دادن غیرفعال همیشه بهترین گزینه نیست.

شما به راحتی می توانید با یک پادکست انگلیسی ساعت ها به زبان انگلیسی گوش دهید بدون اینکه چیز مهمی یاد بگیرید. اینکه دقیقاً چگونه از پادکست استفاده می کنید به شما بستگی دارد، اما در اینجا نکاتی وجود دارد که به شما در بهبود زبان انگلیسی کمک می کند.

مقاله پیشنهادی به شما  برای یادگیری زبان انگلیسی وقت ندارم

 

بهبود مهارت های شنیداری و گفتاری معلمان و زبان آموزان زبان انگلیسی

گوش ها اولین مکانیسم یادگیری یک زبان خارجی هستند و هر زبان آموز با پادکست چیزهایی را یاد می‌گیرد که نیاز به پردازش در داخل و خارج دارند. یادگیری با پادکست و گوش دادن نیاز به تطبیق سیستماتیک و معنادار متفاوت دارد گوش‌های زبان آموز در یادگیری مشارکت کرده و مستقیما ورودی ها را به ذهن خود انتقال می‌دهد. بنابراین، مهارت شنیداری به تدریج در طول زمان پیشرفت کرده است
بسیاری از مطالعات بیان کرده اند که به دلیل وجود برخی مشکلات افراد نمی‌توانند مهارت‌های شنیداری خود را بهبود بخشند. مشکلاتی از قبیل:
1- عدم آگاهی دانش آموزان از راهبردهای گوش دادن، و ناکافی بودن آنها 2-قرار نگرفتن در معرض زبان مورد نظر و انگیزه اندک آنها برای یادگیری.

اخیراً این‌ها نتیجه‌ی تحقیقات، تام، زارعیان و نیمه چیسالم (1394) بوده است. که مشکلات درک شنیداری را در میان چهار دانشگاه در ایران کشف کرد. این مطالعات سه دسته از مشکلات رایج گوش دادن را نشان داد:
مشکلات: ادراک، تجزیه و استفاده.
علاوه بر این، جنبه چالش برانگیز دیگر یادگیری و آموزش زبان دوم است. صحبت کردن باعث اضطراب و استرس بیشتر می‌شود در کلاس و حتی خارج از کلاس نسبت به سایر مهارت‌ها مانند خواندن، نوشتن و گوش دادن تمرینات به اندازه کافی انجام نمی‌گیرد. امروزه، بیشتر رویکردهای یادگیری زبان دوم برای جلب توجه به مشکلات مرتبط است.

در اکثر کشورها مانند ایران زبان آموزان،تنها در کلاس درس فرصتی برای تمرین و صحبت کردن دارند. هم معلمان و هم زبان آموزان با این فرصت محدود برای تمرین مشکل دارند. صحبت کردن به طور مداوم اضطراب دانش آموزان را برای صحبت کردن به زبان انگلیسی می‌کاهد. اما در کشور مانند ایران که فرصت صحبت کردن به جز در کلاس درس موجود نیست  به این منظور جمع آوری اطلاعات مفید در مورد استفاده از پادکست انجام شد. زبان آموزان می‌توانند از پادکست‌ها برای اهداف مختلف مانند جایگزینی کلاس درس استفاده کنند.
به طور خلاصه، برای اکثر دانش آموزان، به ویژه دانش آموزان ایرانی، کلاس درس زبان انگلیسی تنها نقطه الف است بر اساس یک مطالعه متفاوت، این مقاله نشان داد که چگونه پادکست‌ها زبان انگلیسی را بهبود می‌بخشند این پادکست‌ها با فراهم کردن فرصت‌هایی برای گوش دادن و صحبت کردن بیشتر، انگیزه و مهارت یادگیری در دانش آموزان را بهبود می‌بخشد.

مقاله پیشنهادی به شما  ایا استعداد یادگیری زبان انگلیسی را دارم؟

podcast

پادکست

فرهنگ لغت آمریکایی جدید آکسفورد پادکست را اینگونه تعریف می کند:
فایل دیجیتال چندرسانه ای که در اینترنت برای دانلود در یک رسانه قابل حمل در دسترس است و در کامپیوتر و سایر دستگاههای دیجیتال قابل پخش است پادکست اصطلاح ترکیبی از اصطلاحات پاد (یعنی از آی پاد اپل) و پخش (فرهنگ لغت یادگیرنده پیشرفته آکسفورد، 2007) می‌باشد.. پادکست‌ها یک سری صوتی و برنامه‌های ویدیویی در وب که به طور مرتب به روز می‌شوند می باشد و فراگیران می‌توانند به هریک از قسمت‌های مختلف گوش دهند.
پادکست‌ها این فرصت را برای معلمان و دانش آموزان فراهم کرد تا به مطالب آموزشی گوش دهند مطالب در داخل و خارج از کلاس درس، برای دانش آموزان غیر بومی، به صورت پادکست برای یادگیری آن‌ها ارائه می‌شود.
به طور بالقوه یک منبع بسیار مفید و مؤثر برای یادگیری در هر زمان و مکان می‌باشد. و با دادن کنترل زمان و مکان در دانش آموزان انگیزه بیشتری را  ایجاد می‌کند.  پادکست‌ها می‌توانند هم انگیزه درونی و هم بیرونی را در فراگیران ایجاد کنند.

5/5 - (3 امتیاز)