فروشگاه کتاب زبان انتشارات دهکده زبان

تقویت مهارت Reading

reading

تقویت مهارت  (Reading) فرآیندی نسبتا پیچیده بوده که لازمه آن تمرکز و هماهنگی کامل بین بخش‌های مختلف مغزمی باشد. می‌توانید منابع مهمی را برای کسب مهارت کافی در این زمینه با خرید کتاب زبان پرفروش با تخفیف تهیه نمایید.

اکثر زبان آموزان بیشتر محتوای یک متن را میفمهند،اما در بعضی مواقع قسمتی از پاراگراف ها برای زبان آموزان غیر قابل درک و مفهوم می باشد.

انتشارات دهکده زبان در این نوشته سعی دارد راهکار هایی را برای تقویت و بهبود مهارت Reading به زبان آموزان عزیز ارائه دهد.

درک مطلب (Reading Comprehension) چیست؟

درک مطلب یعنی فهمیدن معنی یک متن و پیامی که نویسنده آن سعی دارد به ما برساند.برای خواندن یک متن، مغز باید هم معنی اصلی کلمات را درک کند، هم ارتباط آنها را و هم مفهوم مخفی پشت سر آن کلمات و جملات که باعث می‌شوند متن به عنوان یک “کل” معنی پیدا کند نه به شکل انبوهی از کلمات به هم چسبیده.

در زبان انگلیسی متن ها و جملات زیادی وجود دارد که این جملات و متن ها یک معنی ظارهی داردند و یک معنی درونی و پنهان که برای متوجه شدن ودرک کردن معنی دوم یک راه حل وجود دارد و آن این است که با تمرین و خواندن متن های گوناگون و مختلف این مشکل بر طرف خواهد شد.

اهمیت درک مطلب در کجاست؟

با وجود آنکه درک دقیق مطلب گاهی دشوار می‌شود، اهمیت آن همچنان پابرجاست. تقویت مهارت ریدینگ (Reading) و درک مطلب (Comprehension) هم در کار و محیط‌های آکادمیک بسیار به درد شما می‌خورد.

سه قدم برای تقویت مهارت خواندن و درک مطلب

قدم اول: درک درستی از وضعیت فعلی خود داشته و مدام آن را ارزیابی کنید.

قبل از تقویت مهارت درک مطلب، باید بدانید وضعیت فعلی شما چطور است و در کجاها محدودیت دارید.خواندن متن‌های گوناگون را امتحان کنید: کتاب‌ها، مقاله‌‎ها، اخبار یا هر نوع محتوای متنی که ممکن است برای شما چالش برانگیز باشد. این متن‌ها را به صورت عادی بخوانید و به این توجه کنید که بعد از چه مدت خسته شده یا تمرکز خود را از دست می‌دهید.

مقاله پیشنهادی به شما  تقویت مهارت Speaking

تقویت مهارت ریدینگ به زمان و تمرین نیاز دارد، اما داشتن درک صحیحی از وضعیت فعلی و نقاط قوت و ضعف، اولین قدم در این راه است.

قدم دوم: دایره واژگان (Vocabulary) خود را گسترش دهید.

مهارت‌ های خواندن و درک مطلب ترکیبی هستند از واژگان (Vocabulary)، موضوع متن (Context) و ارتباط بین کلمات. پس قبل از آنکه بخواهید متن را به صورت یک کل درک کنید، باید بتوانید با تک تک کلمات ارتباط برقرار کنید.

البته واقعیت این است که در بیشتر متن‌ها از جمله قسمت‌های Reading آزمون های بین المللی، همیشه کلمات جدید وجود دارند و نیازی هم نیست حتما آنها را در دیکشنری چک کنید چون می‌توانید معنی آنها را با توجه به محتوای متن بفهمید. خواندن معمولاً یک فعالیت فردی است که به صورت بی صدا انجام می شود، اگرچه گاهی اوقات شخص برای شنوندگان دیگر با صدای بلند می خواند. یا برای استفاده شخصی خود با صدای بلند می خواند تا درک بهتری داشته باشد.

وقتی مشغول مطالعه هستید، خود را با دیکشنری درگیر نکنید. تنها زیر کلمات جدید خط بکشید و پاراگراف را تمام کنید. بعد از آنکه مطالعه شما تمام شد، کلمات جدید را در دیکشنری چک کنید و خودتان با آنها جمله‌های جدید بسازید.برای ارزیابی خودتان هفته ای دو یا سه مرتبه ازخودتان امتحان بگیرید تا مطمئن شوید کلمات جدید را به خوبی یاد گرفته اید یا نه.

قدم سوم: از خواندن لذت ببرید!

بهترین راه تقویت مهارت ریدینگ (Reading)، تمرین است و بهترین نوع آن، تمرینی است که از آن لذت ببرید. لذت بخش بودن کار است که باعث می‌شود انگیزه لازم برای ادامه آن را پیدا کنید و دائما با آن درگیر باشید.

لذت بردن از مطالعه را با خواندن متن‌هایی شروع کنید که متناسب با سطح شما هستند و چندان شما را به چالش نمی‌کشند. این کار فشار را از روی شما برداشته و به شما حس خوبی می‌دهد.

مقاله پیشنهادی به شما  اشتباهات رایج در یادگیری زبان انگلیسی

بعد از اینکه آرامش و اعتماد به نفس لازم را کسب کردید، پا را یک قدم فراتر گذاشته و بروید سراغ متن‌ها یا داستان‌های گوناگون حتی اگر احساس می‌کنید درک بعضی از قسمت‌های کتاب سخت یا حتی غیر ممکن است، تنها از آن قسمت‌هایی که متوجه می‌شوید لذت ببرید! این کار را ادامه دهید تا متوجه شوید در مدت نه چندان طولانی مهارت خواندن شما چقدر بهبود پیدا کرده است.

 

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ها (0)