فروشگاه کتاب زبان انتشارات دهکده زبان

تقویت مهارت Writing

writing

مهارت Writing انگلیسی اغلب دشوارترین مهارت برای زبان‌آموزان زبان انگلیسی است. گاهی نوشتن به زبان مادری هم می‌تواند وقت‌گیر و سخت باشد. به همین جهت برای تقویت مهارت Writing تنها دانش زبان کافی نیست و مثل هر مهارت دیگری احتیاج به تمرین هم دارد. می توانید در زمینه تقویت مهارت رایتینگ در طرح ویژه خرید عمده کتاب زبان شرکت کنید و با 63درصد تخفیف باورنکردنی کتاب های مورد نظر خود را در تیراژ بالا تهیه نمایید.

در این مقاله شما زبان آموزان می توانید با خواندن نکاتی مهم و ارزشمند مهارت Writing خود را بهبود ببخشید.

راهکارهای بهبود مهارت نوشتاری

۱- زیاد متن و کتاب بخوانید

خواندن راه بسیار خوبی است تا دامنه لغات خود در یک زبان جدید را گسترش دهید. این کار همین‌طور باعث می‌شود که شما درک بهتری از قواعد دستور زبانی آن زبان بدست آورید. به نقطه گذاری و حروف در کلمات دقت کنید و مطمئن شوید که متنی را بخوانید که شبیه به سبک شما در نوشتن باشد.

خواندن همین طور راه خوبی برای یادگیری اصطلاحات است ولی این کار می‌تواند چالش برانگیز باشد! یادگیری اصطلاحات راه خوبی است که نوشتار خود را شبیه افراد بومی کنید.

 

۲- از شخص بومی برای ویرایش نوشته های خود کمک بگیرید

این همیشه فکر خوبی است که شخصی را داشته باشید که نوشته شما را اصلاح کند ولی این قضیه وقتی بسیار مهم می‌شود که کسی نوشته‌های شما که به زبان خارجی است را اصلاح کند. زبان دارای ظرافت هایی است که باعث می‌شود حتی کسی که سال‌ها آن زبان را مطالعه کرده است نیز گاهی با مشکل مواجه شود پس شما به یک شخص محلی احتیاج دارید که به شما کمک کند.

 

۳- با متن های کوتاه شروع کنید

اگر شما تازه شروع کرده‌اید سعی کنید با نوشته‌های کوچکی شروع کنید. چیزهایی برای خودتان بنویسید تا مجبور نباشید آن‌ها را به فرد دیگری نشان دهید. شاید پیدا کردن یک موضوع و نوشتن یک یا دو پاراگراف راجع  به آن برای شما راحت‌تر باشد.

۴- نوشتن خاطرات

یکی از مناسب ترین روشهای موجود برای تمرین نوشتاری “نوشتن خاطرات” است. شما می توانید وقایع مهم زندگی خود را بصورت خاطرات روزانه ، هفنگی و حتی ماهیانه در قالب انگلیسی بنویسید. سعی کنید به مرور زمان به این کار عادت کنید. بدین ترتیب نه تنها مهارت نوشتاری خود را تقویت کرده اید بلکه قدرت تفکر خود را نیز افزایش داده اید.

مقاله پیشنهادی به شما  با یادگیری زبان چه کارهایی می توانیم انجام دهیم؟

انتشارت دهکده زبان در این مقاله بعد از گفتن نکات مهم برای بهبود مهارت writing دوتمرین عملی هم برای شما زبان آموزان در نظرگرفته است،پس تا پایان مقاله با ما همره باشید.

 

خواندن متن هایی که دوست دارید

یکی از راه‌های تقویت مهارت نوشتن، خواندن است. ممکن است کمی عجیب به نظر برسد که برای بهبود مهارت‌های نوشتاری خود نیاز به مطالعه زیاد دارید. اما باید توجه داشته باشید که خواندن بر بخش‌های مختلف زبان مانند دستور زبان و عبارات ساختاری مختلف و همچنین کلمات تأثیر می‌گذارد. علاوه بر این دو، می توانید به روش های مختلف نوشتاری و لحن متن نیز توجه کنید و سبک نوشتاری خود را بیابید. بنابراین برای تمرین نوشتن ابتدا باید سعی کنید تا حد امکان مطالعه کنید.

البته متنی که می خوانید باید متناسب با سطح شما باشد. زبان آموزان خارجی گاهی رمان های بسیار پیچیده ای را در بازار می خرند و حتی بدون دانستن معنای حدود ده کلمه در پاراگراف اول یک مقاله، سعی می کنند داستان را تا آخر بخوانند. این بسیار اشتباه است، زیرا شما نمی توانید چنین عاشقانه دشواری را به پایان برسانید. خواندن چنین رمانی نه تنها برای شما مضر است، بلکه مضر است، زیرا تصور لذت خواندن را در ذهن شما از بین می برد.

رمانی متناسب با سطح شما که در آن فقط 3-5 درصد از کلمات برای شما جدید است. در غیر این صورت نمی توانید داستان را روان بخوانید و برای یافتن لغات جدید باید مرتب با فرهنگ لغت خود مشورت کنید و در نهایت از این کار منصرف خواهید شد. پس سعی کنید رمانی متناسب با سطح خود پیدا کنید و تا جایی که می توانید بخوانید.

 

تمرین اول (قدم ابتدایی) در پیشرفت مهارت Writing

۱- متنی متناسب با سطح خود و یا موضوع مورد‌علاقه‌ی خود انتخاب کنید. دقت داشته باشید که متن را از کتاب، مجله و یا سایت معتبری انتخاب کنید و مطمئن شوید که به دست شخصی مسلط به زبان انگلیسی نوشته شده باشد. این تمرین را با متون کوتاه آغاز کنید.

مقاله پیشنهادی به شما  تقویت مهارت Speaking

۲- جمله‌ی اول را بخوانید و چند بار تکرار کنید. سعی کنید مفهوم جمله را به خاطر بسپارید.

۳- متن را کنار گذاشته و جمله‌ی اول را بدون مراجعه‌ی مجدد بنویسید. اگر کلمات را به طور دقیق به یاد نمی‌آورید، هر کلمه‌ی دیگری با همان معنی را جایگزین کنید. در صورتی که جایگزین دیگری به ذهنتان نمی‌رسد، جای آن کلمه را خالی بگذارید.

۴- سپس به متن اصلی مراجعه کرده و جمله‌ی اصلی را با آنچه نوشته‌اید مقایسه کنید.

۵- کلماتی را که به یاد نداشتید در متن جایگزین کنید.

۶- جمله را دوباره بخوانید.

۷- حالا نوبت جمله‌ی دوم است. موارد ۲ تا ۵ را برای جمله‌ی دوم تکرار کنید.

۸- جمله‌ی اول و دوم متن خود را بخوانید.

۹- به همین ترتیب تا آخر متن اصلی پیش بروید. با هربار اضافه شدن جملات، متن خود را از اول بخوانید و به نحوه‌ی اتصال جملات دقت کنید.

۱۰- پس از اتمام بازنویسی متن به صورت جمله به جمله، می توانید آن را برای خود خلاصه‌نویسی کنید.

این تمرین به شما کمک می‌کند تا قدم اول در پیشرفت Writing، یعنی آشنایی با ساختار جملات را بردارید.

تمرین دوم برای پیشرفت مهارت Writing

حالا که با کمک تمرین اول، با ساختارهای جملات و کلمات جدید بیشتری آشنا شدید، وقتش رسیده که متنی با ایده‌های خودتان بنویسید.

یکی از راهکارهای مهم در بهتر نوشتن به زبان انگلیسی، برنامه ریزی توسط Mind Map و یا Outline است. هدف از برنامه‌ریزی توسط Outline و Mind Map، یکپارچه کردن اطلاعات، دسته‌بندی آنها، حذف مطالب بی‌ربط و اضافه و تمرکز روی انسجام متن نهایی است.

Mind Map در تقویت مهارت Writing

Mind Map خود را مثل درختی در نظر بگیرید که موضوع متن شما تنه‌ی آن و اطلاعاتی که در متن در توضیح موضوع اصلی ارائه می‌دهید، شاخه‌ها و برگ‌های آن است.  Mind Map شما در نهایت می بایست شبیه عکس زیر باشد.

مقاله پیشنهادی به شما  تاریخچه زبان انگلیسی از آغاز تا امروز

مثل شکل بالا، موضوع اصلی را وسط برگه بنویسید. کوتاه‌ترین متن در زبان انگلیسی شامل ۳ پاراگراف مقدمه (introduction)، بدنه اصلی متن (Body) و بخش نتیجه‌گیری پایانی (Conclusion) است. برای متون طولانی‌تر، تعداد پاراگراف‌های Body بیشتری خواهیم داشت.

بسته به طول متن مورد نظر، تعدادی از ایده‌های Brainstorm شده که قابل گسترش دادن هستند را به‌صورت شاخه‌ای در اطراف موضوع اصلی بنویسید. هرBody پاراگراف می‌بایست روی یک موضوع واحد تمرکز کند. بیایید برای موضوع سلامتی، ۳ شاخه انتخاب کنیم: خواب، خوراک، ورزش. حالا باید ۳ پاراگراف Body داشته باشیم که هر یک به یکی از ۳ موضوع خواب، خوراک و ورزش و اثرات آن بر سلامتی بپردازد.

ایده‌های مرتبط با هر شاخه را می‌توان به عنوان زیرشاخه به Mind Map اضافه کرد. برای مثال در شاخه خواب، زیر شاخه‌ها می‌توانند به این صورت باشند: دلایل کم‌خوابی، اثرات کم‌خوابی بر سلامتی، میزان خواب کافی برای هر گروه سنی و … . همچنین کلمات کلیدی که در نوشتن پاراگراف به شما کمک می کنند، به عنوان زیر شاخه دیگر در Mind Map بنویسید.

Outline در تقویت مهارت Writing

تفاوت هایی بین Outline و Mind Map هست. واضح ترین تفاوت بین این دو، ظاهرشان است. Outline ظاهر حرفه‌ای‌تر و خطی‌تری دارد. همچنین ترتیب قرار گرفتن  اطلاعات در Outline حائز اهمیت است، در صورتی که در Mind Map بدون ترتیب خاصی، ایده‌ها ارائه می‌شوند.

در Outline به علت فضای بیشتر، می‌توان جزییات بیشتری گنجاند. برای تهیه‌ی Outline، مراحلی مشابه Mind Map طی می‌کنیم. در ابتدا با Brainstorming شروع  و ۳ شاخه مرتبط با موضوع را انتخاب کنید.

این بار اطلاعات را به‌صورت عکس زیر دسته‌بندی می‌کنید. همانطور که مشاهده می‌کنید، هر شاخه شامل زیر شاخه‌های مرتبط است.

همه

یک چیز در فرآیند پیشرفت در هر چهار مهارت مشترک می‌باشد شرط رسیدن به موفقیت در هر چیز تمرین تمرین و تمرین است با تمرین کردن خواستن و تلاش کردن در آن راستا به موفقیت دست خواهید یافت. فقط کافیست خود را باور کرده و به خود بگویید همه چیز آسان است زیرا شما از هر چیز قوی تر و بزرگ تر هستید.

امتیازدهی به post

دیدگاه‌ها (0)