فروشگاه کتاب زبان انتشارات دهکده زبان

بهترین سن برای یادگیری زبان چه سنی است؟

بهترین سن برای یادگیری زبان چه سنی است؟

اگرچه درک ما از یادگیری زبان دائماً در حال تغییر است، افسانه های مداوم در مورد اینکه کودکان در انتخاب آنها بسیار برتر هستند فراوان است و دیگران را از چالش دور می‌کند. اما حقیقت این است که همه می‌توانند و باید زبان جدیدی را بدون توجه به سنشان یاد بگیرند. در اینجا دلیل آن است. علاوه براین نحوه ی مطالعه و اموزش بسیار اهمیت دارد که می‌توانید با سفارش عمده کتاب از انتشارات دهکده زبان از تخفیف 62درصدی و باورنکردنی بهره مند گردید.

 

چگونه یاد می‌گیریم

یادگیری زبان یکی از عملکردهای ضروری مغز است که به ما امکان می‌دهد دنیای خود را درک کنیم. بدون قرار گرفتن در معرض زبان در اوایل کودکی، ما با توانایی بسیار محدودی برای هدایت آن بزرگ می‌شویم. داستان های کودکان رها شده به طرز غم انگیزی اهمیت مواجهه زودهنگام و بهایی را که در صورت محرومیت از زبان در سال های اول می‌پردازیم، نشان داده است.

اما در واقع نوزادان به سختی می‌توانند به آن‌ها گوش دهند و زبان هایی را که حتی قبل از تولد می‌شنوند تقلید کنند، و مطالعات نشان داده است که حتی بدون کلمات، نوزادان گریه می‌کنند و “با لهجه” ارتباط برقرار می‌کنند . توانایی صحبت کردن به زبان مادری بر این پایه عمیق بنا شده است و توانایی آنها برای بیان خود با سرعت شگفت انگیزی در سال‌های اول زندگی پیشرفت می‌کند.

کودکان مهارت‌های زبانی را از طریق فرآیندی به دست می آورند که دانشمندان آن را «یادگیری ضمنی» می‌نامند: جذب و تقلید آنچه می‌شنوند. آنها صرفاً روی دستیابی به ابزارهایی برای برقراری ارتباط با آنچه می‌خواهند به مؤثرترین روش ممکن متمرکز هستند. آنها به یادگیری زبان فکر نمی‌کنند، آنها به سادگی این کار را انجام می‌دهند.چرا یاد می‌گیریم

کودکان همچنین برای زنده ماندن و پیشرفت  چه در خانه و چه در محیط‌های اجتماعی گسترده‌تر، آماده یادگیری سریع زبان هستند. در حالی که آنها ممکن است به زبانی که استفاده می‌کنند آموزش ببینند، اما اساساً یادگیرندگانی بدون ساختار باقی می‌مانند، غوطه ور در زبان هستند و از طریق یک فرآیند مداوم و آشفته آزمون و خطا یاد می‌گیرند.

مقاله پیشنهادی به شما  8 راه برای غوطه ور شدن در زبان انگلیسی در خانه

کودکان دوزبانه یا چند زبانه می‌توانند بدون دردسر در چندین زبان پیمایش کنند و آنها (و مغزشان!) را برای مجموعه ای از مزایای مادام العمر آماده کنند .

بهترین سن برای یادگیری زبان چه سنی است؟

اما وقتی نوبت به زبان‌ها می‌رسد، یادگیری هرگز واقعاً پایان نمی‌یابد، و از بسیاری جهات، انگیزه ما برای گسترش افق‌های زبانی تنها با افزایش سن بیشتر می‌شود.

وقتی صحبت از زبان مادری ما می‌شود، ما در واقع یادگیرنده های طبیعی و مادام العمر هستیم. یکی از بزرگترین مطالعاتی که اخیراً در مورد یادگیری زبان انجام شده است به این نتیجه رسیده است که حتی تسلط بر آن ممکن است تا 30 سال طول بکشد . و در طول زندگیمان، کلمات اضافه می‌کنیم، عبارات جدید را یاد می‌گیریم و عامیانه جدیدی را انتخاب می کنیم. ما با زبانی که با آن متولد شده‌ایم تکامل پیدا می‌کنیم و توانایی پیچیده‌تر و ظریف‌تری برای بیان خود در این فرآیند ایجاد می‌کنیم.

در دنیایی که به طور فزاینده‌ای متصل می‌شویم، ما همچنین برای شرکت در بحث‌های جهانی، مصرف رسانه‌های جهانی، تجارت یا کار در سطح بین‌المللی و ایجاد روابط و دوستی‌هایی که از مرزها عبور می‌کنند، مجبور به یادگیری زبان‌های جدید هستیم. به عنوان مثال، بدون یادگیری یک زبان جهانی مانند انگلیسی یا اسپانیایی، می توانیم احساس کنیم که از دنیا به معنای واقعی کلمه بریده شده ایم. بنابراین، چرا علیرغم میل و نیاز ذاتی ما به گسترش افق های زبانی  ما اغلب در پذیرش این چالش تردید داریم؟

 

بیرون رفتن از سر ما – و به جهان

شنیدن اینکه بزرگسالان، حتی جوانان، می‌گویند که برای یادگیری یک زبان جدید خیلی پیر شده اند و این خیلی سخت است، معمول است. و بسیاری اگرچه ممکن است نخواهند آن را بپذیرند، تردید دارند زیرا از اشتباه کردن در مقابل دیگران احساس راحتی نمی‌کنند.

 

اما آیا یادگیری یک زبان جدید با افزایش سن واقعا سخت تر است؟

اگرچه یک مطالعه جدید و بزرگ که در MIT انجام شد به این نتیجه رسید که جنبه‌های خاصی از تسلط با قرار گرفتن در معرض در دوران کودکی مرتبط است،برای مثال، درک کامل قوانین خاص دستور زبان انگلیسی، در واقع شواهد کمی وجود دارد که نوجوانان و بزرگسالان در یادگیری زبان‌ها کمتر موثر هستند. کودکان کوچکتر، به خصوص اگر هدف تسلط در سطح بومی نباشد.

مقاله پیشنهادی به شما  8 مزیت یادگیری زبان انگلیسی در سال 2022

برخی از مطالعات، از جمله مطالعه بر روی دوزبانه زبان کاتالانی-اسپانیایی که انگلیسی را یاد می‌گیرند، حتی نشان داده است که بزرگسالان سریعتر از کودکان یاد می‌گیرند .

تحقیقات گسترده ما همچنین نشان می‌دهد که بزرگسالان، حتی مبتدیان، می‌توانند به سرعت پیشرفت کنند، به‌ویژه اگر به طور فراگیر یاد بگیرند. جاشوا هارتشورن، استادیار روانشناسی در کالج بوستون و نویسنده اصلی مطالعه MIT، این را تایید می‌کند و استدلال می‌کند که «من در یک محیط غوطه وری یاد می‌گرفتم. غوطه وری تأثیر بسیار زیادی در داده های ما دارد، حتی نسبت به تفاوت های نسبتاً بزرگ در سن. غوطه وری کار می‌کند زیرا یادگیری را طبیعی، ضروری، مستمر و سرگرم کننده می‌کند. اما یک مزیت اضافی وجود دارد که یادگیرندگان بزرگسال دارند: یک رویکرد ساختاریافته به خود یادگیری.

 

به دنبال ساختار

از طریق مدرسه، ما متوجه می‌شویم که چه چیزی برای ما به عنوان یادگیرنده مفید است. در حالی که برخی از ما با گوش دادن یاد می‌گیریم، برخی دیگر نیاز به نوشتن چیزها و حفظ قوانین و فرمول ها دارند. زمانی که جوان می شویم، یاد گرفته ایم که چگونه یاد بگیریم. این رویکرد ساختارمندتر در هنگام یادگیری یک زبان جدید بسیار ارزشمند است، دقیقاً به این دلیل که زبان ها به طور طبیعی ساختار یافته هستند.

توجه نیز از اهمیت برخوردار است. با ساختار بیشتر، تمرکز و دامنه توجه بیشتر است که کودکان به سادگی ندارند. توانایی Antonella Sorace، استاد زبان‌شناسی رشد و مدیر مرکز مسائل دوزبانگی در دانشگاه ادینبورگ، «یادگیری صریح» را برخلاف روش‌های ضمنی‌تر یادگیری کودکان عنوان می‌کند.

5/5 - (2 امتیاز)