فروشگاه کتاب زبان انتشارات دهکده زبان

انگیزه درونی و بیرونی برای یادگیری زبان انگلیسی (بخش اول)

انگیزه درونی و بیرونی برای یادگیری زبان انگلیسی(1)

توجه به میزان انگیزه درونی و بیرونی برای یادگیری زبان انگلیسی بسیار اهمیت دارد و این انگیزه در هر فرد چه کودک و چه بزرگسال متفاوت می باشد. انگیزه درونی انگیزه ای است که از درون فرد می آید. افراد زمانی که از انجام یک فعالیت لذت می برند انگیزه ذاتی دارند. انگیزه بیرونی انگیزه ای است که از بیرون از یک فرد می آید. افراد وقتی می خواهند پاداشی (مثل جایزه یا نمره خوب) به دست آورند یا از تنبیه اجتناب کنند، انگیزه بیرونی دارند.

به طور کلی، زمانی که فردی از قبل انگیزه درونی دارد، پاداش دادن به او در واقع می‌تواند انگیزه درونی او را کاهش دهد، و علاقه او را به فعالیت کاهش دهد و در نتیجه عملکردش را کاهش دهد. با این حال، زمانی که فردی به موضوعی علاقه‌ای ندارد – به این معنی که انگیزه درونی برای یادگیری در مورد آن ندارد – دادن پاداش می‌تواند او را وادار به شرکت در فعالیت کند، که ممکن است باعث ایجاد انگیزه‌های درونی در او شود. انگیزه بیرونی می تواند به انگیزه درونی منجر شود.

 

انگیزه درونی و بیرونی

اگرچه همیشه اینطور نیست، اکثر دانشجویان ESL از قبل انگیزه ذاتی برای یادگیری زبان انگلیسی دارند. آنها هدفی را در ذهن دارند، خواه مربوط به کسب و کار، تحصیلات یا چیز دیگری باشد، و انگلیسی برای رسیدن به هدفشان ضروری است. بنابراین آنها می خواهند در یادگیری زبان شرکت کنند.

با در نظر گرفتن این موضوع، تحسین بیش از حد یا انگیزه بیرونی در واقع می تواند مانع یادگیری آنها شود. به همین دلیل است که وقتی دانش‌آموزان شما بر انگیزه‌های درونی و نه بیرونی تمرکز کنند، بهترین عملکرد را خواهند داشت. به عبارت دیگر، به جای وسوسه کردن آنها برای یادگیری با پاداش های بیرونی، تمایل آنها را برای یادگیری تشویق کنید.

 

ایجاد انگیزه در دانش آموزان برای یادگیری زبان انگلیسی با 5 تاکتیک هوشمند

1. کلاس را ارتباطی کنید

یکی از راه‌های تشویق انگیزه درونی و بیرونی دانش‌آموزان، ایجاد ارتباط در کلاس است.

مقاله پیشنهادی به شما  آموزش انگلیسی برای سفر و مهاجرت

بخشی از لذت زبان استفاده از آن برای برقراری ارتباط است. زبان آموزان وقتی می توانند با موفقیت افکار خود را به کلمات ترجمه کنند و نکات خود را منتقل کنند عجله می کنند.

جدای از لذت برقراری ارتباط، این همان چیزی است که بیشتر دانش‌آموزان می‌خواهند از یادگیری زبان انگلیسی به دست آورند. به عبارت دیگر، این همان جایی است که انگیزه درونی آنها نهفته است – آنها قبلاً مشتاق هستند که به دلایل خود به زبان انگلیسی ارتباط برقرار کنند.

برای برخی از دانش آموزان، هدف آنها ارتباط در تجارت است. برای دیگران، هدف آنها برقراری ارتباط در طول تحصیلات پیشرفته خود در یک دانشگاه یا کالج انگلیسی زبان است. هنوز دیگران می خواهند جهان را کشف کنند و از انگلیسی برای سفر و ارتباط با مردم در سراسر جهان استفاده می کنند.

هر چه بیشتر دانش آموزان خود را به برقراری ارتباط در کلاس تشویق کنیم، انگیزه بیشتری خواهند داشت. آنها خواهند دید که حتی در حین یادگیری به اهداف خود می رسند و موفقیت آنها را برای یادگیری آماده می کند.

هرگز خود را با دیگران مقایسه نکنید

آیا خودتان را با یک انگلیسی زبان مادری مقایسه می‌کنید که از کودکی با این زبان زندگی کرده است؟ یا مهارت‌های خود را با زبان آموزان دیگری که قوی تر از شما هستند مقایسه می کنید؟ نتیجه چنین کاری چیزی جز درک منفی از مهارت‌ها و کاهش اعتماد به نفس نخواهد بود. پس صادق باشید و خودتان را با دیگران مقایسه نکنید. اگر متوجه شدید که انگلیسی شما بدتر از دیگران است، ناامید نشوید و خود را دست کم نگیرید. مقایسه درست نیست.

یک انگلیسی‌زبان سال‌هاست که به صورت 24 ساعته و هفت روزه در زبان انگلیسی غوطه‌ور بوده است. از تماشای تلویزیون گرفته تا خواندن کتاب ها و مطالب زیاد به زبان انگلیسی و شرکت در میلیون ها مکالمه روزانه.

مقاله پیشنهادی به شما  تاریخچه زبان انگلیسی از آغاز تا امروز

اگر بتوانید این شرایط را برای خود تضمین کنید، پیشرفت بزرگی خواهید داشت. اما به یاد داشته باشید که یادگیری زبان دوم یک تجربه متفاوت از زندگی است و هرگز نباید خود را با یک زبان مادری مقایسه کنید.

مقایسه خود با زبان آموزان دیگر نیز خوب نیست. در واقع، افراد متفاوت هستند، برخی به سرعت یاد می گیرند، در حالی که دیگران به زمان بیشتری نیاز دارند. برخی افراد زمان بیشتری را صرف یادگیری زبان می کنند، برخی نه. برخی معلمان بسیار خوبی دارند، برخی دیگر هنوز معلم یا روش مناسب را پیدا نکرده اند. بنابراین بهتر است از مقایسه دست بردارید و فقط روی پیشرفت خود تمرکز کنید.

 

چگونه می توانید کلاس خود را ارتباطی تر کنید؟

فعالیت های گروهی یک راه عالی برای ایجاد ارتباط در کلاس و تقویت انگیزه درونی و بیرونی است. دانش‌آموزان را وادار کنید از زبانی که قبلاً می‌دانند استفاده کنند تا برای انجام کاری با یکدیگر همکاری کنند.
از صندلی ها به نفع خود استفاده کنید و ردیف ها و ستون های سنتی را کنار بگذارید. میزهای دانش آموزی را بچینید تا میزهای بزرگتر بسازید تا ارتباط بین آنها را تشویق کنید.
اگر هنوز آن را امتحان نکرده اید، روش گرامر را امتحان کنید. قبل از اینکه مفهوم گرامری را آموزش دهید، یک کاربرگ دستور زبان با پاسخ‌ها در جاهای خالی به دانش‌آموزان بدهید. سپس گروه‌های دو یا سه نفره از دانش‌آموزان را به چالش بکشید تا پاسخ‌ها را بررسی کنند و ببینند که آیا می‌توانند به تنهایی این موضوعات را بفهمند. به این ترتیب آنها در حالی که خودشان مسائل را کشف می کنند با هم ارتباط برقرار می کنند. می توانید برای این تست از گرامر ضمایر موصولی استفاده کنید.
کلاس درس معکوس یکی دیگر از راه های عالی برای ایجاد مرکز ارتباط در کلاس شما و تقویت انگیزه درونی و بیرونی است. یک کلاس درس معکوس با اختصاص دادن مطالب آموزشی برای تکمیل در خانه، سنت را تغییر می دهد و سپس از زمان کلاس برای گسترش، تمرین و تعمیق فعالیت ها، به عبارت دیگر استفاده از زبان از طریق ارتباط استفاده می کند.
وقتی همه چیز شکست خورد، کلاس خود را با به حداقل رساندن زمان مکالمه معلم (TTT) در ارتباط نگه دارید. هر چه کمتر صحبت کنید، دانش آموزان شما بیشتر صحبت خواهند کرد و این بدان معناست که دانش زبان خود را به کار خواهند گرفت.

مقاله پیشنهادی به شما  سیستماتیک ترین راه برای یادگیری زبان انگلیسی چیست؟

2. انگلیسی را عملی کنید

مردم از انجام کارهای بیهوده خوششان نمی آید. آنها می خواهند بدانند که هدفی پشت کاری که انجام می دهند وجود دارد، حتی اگر این فعالیت به سادگی حفر چاله باشد. وقتی فعالیت های خود را عملی نگه دارید، می توانید بر هدف خود تأکید کنید.

یکی از راه های عملی نگه داشتن چیزها در کلاس استفاده از realia در صورت امکان است. Realia فقط راه دیگری برای گفتن مطالبی است که با در نظر گرفتن زبان مادری ایجاد شده است.

آوردن واقعیت‌ها به کلاس درس، دانش‌آموزان شما را برای آنچه خارج از دیوار کلاس شما می‌بینند، آماده‌تر می‌کند. مواد هدفمند ESL گرامری و واژگان ساده‌تری دارند، که وقتی تازه انگلیسی را یاد می‌گیرید عالی است، اما وقتی همه چیزهایی که خارج از کلاس ESL با آن مواجه می‌شوید برای افرادی که هنوز در حال یادگیری هستند تنظیم نشده باشد عالی نیست.

یادگیری پروژه محور یک راه عالی برای متمرکز نگه داشتن چیزها بر واقعیت است، زیرا با یک مشکل واقعی شروع می شود و از دانش آموزان می خواهد که آن را حل کنند. در یادگیری پروژه محور، دانش آموزان از طریق یک سری مراحل کار می کنند تا به راه حلی برای آن مشکل برسند. این سری از مراحل ممکن است شامل موارد زیر باشد.

ادامه ی مقاله را در بخش دوم انگیزه درونی و بیرونی برای یادگیری زبان انگلیسی 2 مطالعه فرمایید.

5/5 - (2 امتیاز)